شنبه، دی ۰۴، ۱۳۸۹

کامپیوتر و مدرنیته، 26 دسامبر


26 دسامبر سال 1982، مجله تایم کامپیوتر شخصی (The Personal Computer) را به عنوان شخصیت سال انتخاب کرد.
این برای اولین بار بود که ویراستار این مجله معتبر، ماشین - یک شخصیت غیر انسانی - را برای این عنوان که از سال 1927 مرسوم بود انتخاب کرد. مقاله یاد شده یادآور نکته ای ظریف درمورد آغاز نقش کامپیوتر به عنوان یک نیروی موثر در زندگی مدرن بود. (در سال 1982 هشتاد درصد مردم آمریکا انتظار داشتند که کامپیوتر شخصی به زودی به عنوان امری عادی به مجموعه وسایل خانه همچون تلویزیون و ماشین لباسشویی اضافه شود.)
کامپوترهای شخصی ایتدایی در این سال به قابلیت هایی رسیده بودند که پیش از این کامپوترهای بزرگ (Mainframe) در محل های کار قادر به انجام آن بودند. هنگامی که تراشه های سیلیکونی به تولید انبوه رسید، کامپیوتر ها به اندازه کافی کوچک شد و تنها مسئله باقیمانده عرضه آن در مقابل منازل بود.
در سال 1980 تعداد 720،000 کامپیوتر شخصی فروخته شد و این رقم با توجه به تب ایجاد شده در سال بعد به 1.4 میلیون فروش افزایش یافت. این تعداد فروش بار دیگر در سال 1982 به دو برابر افزایش یافت.
کامپوتر شخصی در رقابتی سخت توانست رقبایی چون رونالد ریگان و مارگارت تاچر را در به دست آوردن این مقام شکست دهد.
امروزه کسی نیست که بتواند تاثیر این ماشین شگفت انگیز را در زندگی مدرن نادیده بگیرد. این انتخاب درست نشان از نگاه صحیح به آینده توسعه و پیشرفت در کشورهایی است که بی هراس از روند رو به رشد تمدن انسانی و تکنولوژی، سالهاست که گام در راه مدرنیته و رشد و تعالی گذاشته اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر